Naše cesta

Úplný začátek naší cesty si můžete přečíst v sekci O NÁS, ve které jsme sepsali něco málo o mně, Páji a Nobiškovi (ano, pes u nás patří do rodiny jako právoplatný člen :D) a taky shrunuli pár důvodů, proč jsme vůbec začali hubnout. Teď bychom rádi sepsali pár poznatků z naší cesty a snad tím odpovíme i na většinu vašich otázek, které nám často chodí na Instagram. 🙂 

Poté co jsme se rozhodli zhubnout, jsme oba tušili, že kromě diety (v té době to pro nás byla fakt dieta) bude dobré také sportovat. Většinu lidí (i nás), prvně napadne, že nejlepší je posilovna. Taky jsem ale věděl, že když nazujeme boty a vyrazíme do posilovny na vlastní pěst, skončí to blbě. Znáte ten pocit, kdy si myslíte, že se na vás všichni dívají a říkají si: „Další kousek, tak schválně, jak dlouho to ten špekáček vydrží?“. Navíc jsme absolutně neměli ponětí o tom, co za cviky cvičit a hlavně jak je správně provádět, abychom dosáhli svého cíle. Proto jsem hned ze začátku objednal trenéra, který počáteční strach odboural a zařídil i to, že Páju fitko neskutečně chytlo. 🙂 Do této doby o fitku nechtěla ani slyšet. 


„POKUD NEMÁTE ZKUŠENOST S POSILOVÁNÍM, OBJEDNEJTE SI TRENÉRA.“ 

S posilováním šlo ruku v ruce i stravování. Tady to pro nás bylo o dost obtížnější. Člověk neví, co to pomalu jsou kalorie, pokládá si otázky typu: „Proč je vlastně ten cukr špatný?“, myslí si, že když sní hromadu pomerančů, které jsou zdravé, že je takové stravování i dietní. Ze začátku jsme šli intuitivně a řídili se hlavně všeobecnými radami. Vyřadili jsme smažené, sladké, brambůrky, pečivo, tučné maso a přílohy.  Díky tomu, aniž bychom to v té době věděli, jsme se společně se cvičením dostali do kalorického deficitu a hubnuli jsme.  Později jsme ale narazili, nemyslím tím, že bychom přestali hubnout, ale jaksi nám chyběla energie při posilování. A to úplně nechcete, když už tam jste, platíte si trenéra a rádi byste posouvali svoji kondici výše. Omezení sacharidů nebylo dlouhodobě udržitelné, proto jsme později zařadili do naší stravy naprosto bez výčitek ovoce a složené sacharidy (např. vločky), které se uvolňují postupně.

„VHODNĚ ZVOLENÉ SACHARIDY VE SPRÁVNÉM MNOŽSTVÍ JSOU PŘÍTEL, KTERÝ VÁM DODÁ ENERGII.“ 

Začali jsme více bádat a hledat všemožné informace, až jsme dospěli ke zdravému talíři. Jíme dostatečné množství kvalitních bílkovin a tuků, doplňujeme toto kombo o kvalitní sacharidy. Nastavili jsme si rozmanitou stravu, která je z dlouhodobého hlediska udržitelná. Držíme se pravidla 80/20 (v týdnu jíte z 80 % zdravě a ze 20 % si dopřejete i nějaké ne úplně CLEAN jídlo) a nehroutíme se z toho, když si dáme kousek pizzy nebo čokolády. Není totiž nic horšího, než si některé potraviny striktně zakazovat a čekat na okamžik, až je zase budete moci jíst (pak do toho pravděpodobně znovu spadnete). Díky pravidlu 80 na 20 si taky uvědomíte jednu věc, a sice, že pokud si nastavíte stravu opravdu rozmanitě, hravě a budete neustále objevovat nové chutě, nebudete se chtít vrátit zpátky do starých kolejí. Prostě si uvědomíte, že těch 20 % ne úplně dietních/zdravých věcí (BBQ omáčka, Kinder Buono, burger, pizza …) nejsou už tak skvělé věci. Uspokojíte mysl, ale tělo se necítí tak dobře, jako po skvěle dochuceném quacamole, huevos rancheros nebo salátu s grilovaným masem. S takovýmto uvědoměním jsme prožili naše velké vítězství, přestali jsme držet dietu a začali žít zdravý životní styl. 

 

„NEDRŽTE DIETU, ALE NASTAVTE SI ZDRAVÝ TALÍŘ PO ZBYTEK VAŠEHO ŽIVOTA“  

Náš zdravý talíř je velmi rozmanitý a plný surovin, které nám vyhovují (chutnají nám, jsou plnohodnotně vyvážené a pro naše tělo prospěšné). Při sestavování jídel je totiž dobré si všímat reakcí vašeho těla a nebrat hned všechny informace na internetu nebo IG jako dogma! 

 

„VAŠE TĚLO JE ORIGINÁL, PROTO PŘI KAŽDÉ ZMĚNĚ STRAVY POZORUJTE, JAK NA TO BUDE REAGOVAT.“  

Dále jsme si uvědomili, že nemá cenu se každý den vážit a dělat nějaké ukvapené závěry. Pořídili jsme si váhu, která nám měří i množství tuku v těle a sledujeme spíše trend tohoto ukazatele společně s množstvím svalů. Dalším pomocníkem se nám stal krejčovský metr, ale nejlepší pomocníkem jsou stejně fotky před a po. Na nich vidíte nejvíce, co jste se svým tělem dokázali.

 

„POROVNÁVACÍ FOTKY JSOU NEJLEPŠÍ MOTIVACÍ!“  

A kam nás naše cesta zavede dále? To ještě uvidíme a až to nastane, napíšeme vám o tom 🙂 

Share This